Feature

SCIENTIFIC
MISCONDUCT

FOUND INWORK

FROM PROMINENT

CANCERLAB

Ohio State University investigations fault two
scientists in lab of high-profile cancer researcher
Carlo Croce. The university has cleared Croce

of misconduct, but disciplined him over
management problems. By Richard Van Noorden

ver the past decade, questions
have swirled around the work
coming out of a prominent US
cancer-research laboratory run
by Carlo Croce at the Ohio State
University (OSU). Croce, amem-
ber of the US National Academy
of Sciences, made his name with
his work on the role of genes in
cancer.Butforyears, he has faced allegations
of plagiarism and falsified images in studies
from his group. All told, 11 papers he has
co-authored have beenretracted, and 21 have
required corrections.

Five years ago, OSU, in Columbus, opened
inquiries into papers from Croce’s lab.
Although the university has notannounced the
results, Nature has learnt that these proceeded
to formal investigations, two of which found
multiple instances of research misconduct —
including data falsification and plagiarism
— by scientists Michela Garofalo and Flavia
Pichiorri, in papers they’d authored while
in Croce’s laboratory. The findings, made in
2020 and 2021, are the first determinations

650 | Nature | Vol 607 | 28 July 2022

of research misconduct relating towork done
in Croce’s lab. OSU released them to Nature
under a public-records request.

A third formal investigation concluded
last year that Croce himself was not guilty of
research misconduct, as Naturehas also learnt
from legal proceedings that Croce launched
after the findings. Butinvestigators criticized
how he managed hislaboratory, and OSU told
him to retract or correct more than a dozen
papers with problems including plagiarized
textor falsified images. Last September, OSU
stripped Croce of an endowed chair, the John
W. Wolfe Chairin Human Cancer Genetics. He
remains employed at the university, on a sal-
ary of more than US$820,000, and holds an
$843,904 grant from the US National Institutes
of Health, looking at genetic alterations that
might lead to cancers.

In statements to Nature, Garofalo and
Pichiorri challenged their respective OSU
investigations. Garofalo called hers “false
and discriminatory”; Pichiorri said hers was
“biased and discriminatory”. Bothadded that
“legal action will be taken”.

© 2022 Springer Nature Limited. All rights reserved.

Croce, meanwhile, is now suing the
university’s board of trustees to try to regain
the chair, and is claiming more than $1 million
indamagesoveritsactions. He told Nature that
although he accepts that there are errors in
some of his lab’s papers, which he says will be
corrected, the overallincidence of error in his
lab’s output is low. “My lab has always done
greatwork,” he says.

The outcomes of OSU’s inquiries have been
keenly anticipated by scientists who investi-
gate misconduct, errors and other problems
with research papers, says Elisabeth Bik, a
research-integrity consultant in California.
“This appears to be a lab where there has
beenatremendous amount of pressure onlab
membersto produce certainresults, with little
mentorship and checkpoints for the integrity
of the data. Croce should take responsibility
for all the results published under his name,”
she says.

OSU’sactionsinresponse to the findings are
unusual. It’srare for a university to take these
kinds of disciplinary steps concerning work
from the lab of such a prominent and highly



GREG RUFFING/REDUX/EYEVINE

decorated researcher; Croce has received
more than $100 million in US federal grants
asaprincipal investigator in the course of his
career, as well as scores of awards.

And although OSU concluded itsinvestiga-
tions last year, many of the papers in which
investigators found problems have not yet
been either retracted or corrected.

First allegations

Concernsabout work from Croce’s laboratory
firstcametowidespread attentionin2017, when
The New York Times reported on allegations of
researchmisconduct against Croce —including
e-mails sent to journals about some papers as
earlyas 2013 —and reported that multiple OSU
inquiries had cleared him of wrongdoing. Croce
subsequently sued the Times for defamation.
He also sued David Sanders, a biologist at Pur-
due University in West Lafayette, Indiana, who
had been quoted in the newspaper’s story and
hadraised questions about theresearch. Croce
ultimately lost both cases.

After the Timesstory, Sanders, who had pre-
viously been contacting journals to raise his

IT'S RARE FOR A
UNIVERSITY T0 TAKE
THESE KINDS OF STEPS
CONCERNING THE LAB
OF SUCH A PROMINENT
RESEARCHER.

concerns, sentsome allegations direct to OSU.
Other complainants alsoraised concerns, and
the university opened new inquiries intowork
from Croce’s lab.

Garofalo and Pichiorri had left the univer-
sity by that time. Garofalo joined the Cancer
Research UK Manchester Institute at the Uni-
versity of Manchester in 2014, but the institute
says sheleftin2020; she declined totell Nature
her current whereabouts. Pichiorriis at City
of Hope medical centre in Duarte, California,

© 2022 Springer Nature Limited. All rights reserved.

Carlo Croce is a cancer researcher
at the Ohio State University.

which she joined in 2016. She currently holds
federal grants of more than $2 million to
study treatments for the bone marrow can-
cer myeloma. (Nature contacted City of Hope,
whichdeclined to comment; Pichiorriempha-
sized that her own comment was a personal
statement.)

Misconduct findings

OSU’s inquiries proceeded to formal investi-
gations by acommittee. By April 2020, it had
found Pichiorri responsible for nine cases
of research misconduct in three papers — all
involving falsifying research data when gen-
erating figures, according to the committee’s
final report. One of the studies was published
when Pichiorri was a postdoc in Croce’s lab
(she later became a principal investigator at
OSU). Regarding that paper, Pichiorri told
the initial OSU inquiry that she had made
mistakes in reusing some images, had been
overwhelmed withwork and was pressured by
Crocetoget the paper done. She admitted that
she was disorganized and had limited skills
withimaging software. During the final inves-
tigation, however, she said that she wasn’t
responsible for the figures in the misconduct
allegations. She also said she had notreceived
training on how to generate figures, and that
she had worked under Croce’s direction. In
her statement to Nature, she reiterated that
she wasn’t responsible for alleged errors in
the studies at issue and that their scientific
results remained valid.

In Garofalo’s case, a committee found
11 cases of research misconduct — 7 concern-
ing plagiarism and 4 image falsification — in
8 papers published while she was in Croce’s
laboratory (of which 7 were co-authored with
Croce). Thefinal report, dated October 2021,
states that Garofalo told the committee she
had notunderstood the meaning of plagiarism
untilallegations were raised in 2015 — at which
time she had already joined the University of
Manchester —and didn’t realize that sentences
shouldn’t be copied without appropriate quo-
tation marks and citations. She added that
there was a lack of oversight in the Croce lab.
The report also states that Croce, who was
interviewed for the investigation, said he had
made researchers aware of the importance
of plagiarism and that there was adequate
training in the lab. OSU investigators recom-
mended that both Garofalo and Pichiorribe
banned from rehire at the university.

Garofalo told Nature that in some cases,
OSU had “intentionally ignored” evidence
thatshowed she wasn’t responsible for some of
theinstances of plagiarismthey attributed to
her, so thatit could “make up a case of miscon-
duct”. She added that some of the plagiarism
was minor and should not rise to the level of

Nature | Vol 607 | 28 July 2022 | 651



Feature

OSU has investigated the work of Carlo Croce,

Michela Garofalo and Flavia Pichiorri.

misconduct, and that image flaws in papers
didn’t affect the research.

OSU declined to comment on Garofalo’s
statement, and had not commented on
Pichiorri’s by the time Nature went to press.

Croceinvestigation

OSU also conducted an investigation into
Croce; he e-mailed the final report to Nature
(after the university said it could not release
the findings). According to this report, dated
July 2021, the committee determined that the
allegations against Croce did notrise to findings
of research misconduct, because he had not per-
sonally plagiarized text or falsified figures. But
investigators noted problems in many papers,
including the studiesinwhichithad determined
instances of data falsification or plagiarism by
Garofalo orPichiorri. And the committee said it
“believes that the inappropriate behaviours of
thoseworkinginDr. Croce’slaboratory, leading
tothe occurrence ofimage falsifications or cop-
ying of text, was due in part to Dr. Croce’s poor
mentorship and lack of oversight”.

Crocetoldinvestigatorsthat there was ade-
quate training around plagiarismand research
ethics in his team, but the committee said
many of his laboratory members denied this.
Healsosaid that he reviewed raw data from his
team, but the committee said thatifhe had, he
would have noticed that some members had
managed their data poorly.

According to a September 2021 letter
includedin Croce’s later lawsuit against the OSU
board of trustees, Carol Bradford, dean of the
university’s college of medicine, told Croce that
theinvestigators had been “very troubled by the
managementofyour laboratory” and that after
reviewing the investigation report, she had
“deep reservations” about Croce’s approach
to his obligations as a principal investigator.

Bradford wrote that, as recommended

652 | Nature | Vol 607 | 28 July 2022

VERY FEW OF THE
PAPERS IN WHICH

0SU FOUND ERRORS
HAVE BEEN RETRACTED
OR CORRECTED.

by investigators, she was removing Croce’s
endowed chair. (OSU says the chair did not
come with any salary.) This was the second
chairship removalfor Croce: in November 2018,
theuniversity had told him thatit was removing
him as chair of the department of cancer biol-
ogy and genetics. He contested the grounds
for this removalin court, but ultimately lost.

Bradford also required Croce to develop a
data-management plan, undergo extra train-
ingand have hislaboratory’s original research
datamonitored for three years by acommittee
of three faculty members.

But Croce, noting through his lawyers that he
had been “exonerated” of charges of research
misconduct, challenged these actionsincourt,
seeking damages and to be reinstated to his
endowed chair. He also asked for an order com-
pelling the university to “advertise in national
mediaoutlets equivalent to the New York Times”
that he was exonerated of research-misconduct
allegations. Inthe lawsuit — case number2022-
00187JD in the Ohio Court of Claims — Croce
argues that the OSU committee had conflicts of
interest and that its investigation took longer
than it should have. The university’s board
denies any allegation of improper conduct on
its part, or that of OSU. The case is ongoing.

In his response to Nature, Croce says that
of the 11 so-far retracted papers that he

© 2022 Springer Nature Limited. All rights reserved.

co-authored, only one wasa primaryresearch
paper stemming from his lab.

Very few of the papers in which OSU found
plagiarism, data falsification or other errors
have beenretracted or corrected.

The university’s April 2020 final report from
Pichiorri’s misconduct investigation recom-
mended that two already-corrected papers
— one in Cancer Cell and one in the Journal
of Experimental Medicine (JEM) — should be
retracted. By July 2022, however, they hadn’t
been. An OSU spokesperson said the relevant
journals had been contacted inJanuary 2021
and again in November 2021, and that “the
decisiontoretract, correct orissue an expres-
sion of concernis up to the journal editorial
staff and publisher”. Editors of JEM did not
respond to Nature’s queries; a spokesperson
for Cell Press, which publishes Cancer Cell,
saidit could notcommentonindividual cases.

The OSUinvestigations that Nature has seen
foundissuesin18other papers,and recommend
thatatleast15ofthese should be corrected or, in
some cases, retracted if figures cannot be veri-
fied againstresearchrecords. (Six of the studies
had been corrected before, but investigators
said they needed further correction.)

So far, there has been one retraction, two
papers have been further corrected and one
paper has received an editor’s note. Garofalo
told Nature she had contacted all the journals
she’d been asked to.

The retraction appeared in April this year
in PLoS ONE; it notes that Garofalo and the
paper’s corresponding author, Gerolama
Condorelli — a cancer researcher at the
University of Naples Federico Ilin Italy — “did
notagree” with theretractionandthatall other
authors have notresponded directly or could
not be reached; it also states that Garofalo
and Condorellihad responded to say that the
investigation by OSU “is being contested”
(PLoS ONE Editors. PLoS ONE 17, e0267621;
2022). Asked inJuly whether that were true,
an OSU spokesperson responded that “the
figures are not being contested at this time”.

It’s not yet clear whether the US govern-
ment’s Office of Research Integrity (ORI) —
which OSU says itinformed aboutits findings
of misconduct — will take any further action
as aresult of the university’s investigations.
The ORI, whichis part of the US Department of
Health and Human Services (HHS), canreview
university investigations and sometimes
order them to be redone. It can also make
its own findings on misconduct for research
conducted with HHS funding. The HHS can
thenannounce sanctions against researchers,
including bans on getting federal funding.
Asked for comments about the OSU investi-
gations, a spokesperson told Nature that the
ORI cannot comment on potential cases.

Richard Van Noorden is a Features editor at
Nature in London.

BRENT CLARK/ALAMY



