
the phosphine claim4. “This makes the whole 
debate about phosphine, and possibly life in 
the atmosphere of Venus, quite irrelevant.”

Jane Greaves, an astronomer at the Univer-
sity of Cardiff, UK, who led the team that made 
the original phosphine claim, says she and her 
colleagues will comment after they’ve finished 
evaluating the new papers.

The stakes for confirming phosphine’s 
presence on Venus are huge. On Earth, the 
gas can come from industrial sources such as 
fumigants, or from biological sources such 
as microbes. When first reporting the discov-
ery of phosphine on Venus, Greaves and her 
colleagues said that its existence might mean 
there was life on the planet, because other ori-
gins for the gas weren’t obvious.

But the claim rests on a chain of observa-
tions and deductions that other scientists have 
been chipping away at in recent months.

Greaves’s team first used the James Clerk 
Maxwell Telescope ( JCMT) in Hawaii to 
observe a spectral line in Venus’s atmosphere 
at a frequency of 266.94 gigahertz — around 
the frequency where both phosphine and 
SO2 absorb light. The scientists confirmed 
the existence of the line using the Atacama 
Large Millimeter/submilli meter Array (ALMA) 
in Chile. With ALMA, they looked for other 
spectral signatures that they would expect 
to see if the line came from SO2, and did not 

NASA’s Pioneer Venus Orbiter captured this ultraviolet image of Venus’s clouds in 1979.

N
A

SA

find them. This, they said, suggested that the 
line at 266.94 gigahertz came from phosphine.

But it turned out that the ALMA data the 
team had used had been processed incor-
rectly by the observatory. After the debate over 
phosphine on Venus began, managers at ALMA 
realized the mistake, reprocessed the raw data 
and released the reworked batch in November. 

Greaves and her colleagues analysed the repro-
cessed data and concluded that they were still 
seeing phosphine — albeit at a much lower level 
than they had reported at first5.

Those reprocessed ALMA data are at the 
heart of one of the new studies challenging 
the claim. A team including Meadows and led 
by Alex Akins, a research technologist at the Jet 
Propulsion Laboratory in Pasadena, California, 
aimed to replicate the work of Greaves’s group. 
But the researchers didn’t observe phosphine’s 
spectral line when they analysed the repro-
cessed data released to the public. “We just 
weren’t able to see it,” says Akins.

The second study explores the 266.94-giga-
hertz feature, as seen by the JCMT. Andrew 
Lincowski, an astronomer at the University 
of Washington, led Meadows, Akins and others 
in modelling the structure of Venus’s atmos-
phere at various altitudes. They found that 
the JCMT observation was best explained by 
the presence of SO2 more than 80 kilometres 
above the planet’s surface — not by phosphine 
at 50–60 kilometres above the surface, as 
Greaves’s team claimed.

Still, although the new studies argue against 
the presence of phosphine, they can’t entirely 
rule it out. “There’s enough wiggle room 
there,” says Meadows.

Ultimately, says Akins, the debate can 
be resolved only with fresh observations of 
Venus, many of which are planned in the com-
ing months and years. 

1. Greaves, J. S. et al. Nature Astron. https://doi.org/10.1038/
s41550-020-1174-4 (2020).

2. Akins, A. B., Lincowski, A. P., Meadows, V. S. & Steffes, P. G. 
Preprint at https://arxiv.org/abs/2101.09831 (2021).

3. Lincowski, A. P. et al. Preprint at https://arxiv.org/
abs/2101.09837 (2021).

4. Snellen, I. A. G., Guzman-Ramirez, L., Hogerheijde, M. R., 
Hygate, A. P. S. & van der Tak, F. F. S. Astron. Astrophys. 
644, L2 (2020).

5. Greaves, J. S. et al. Preprint at https://arxiv.org/
abs/2011.08176 (2020).

By David Cyranoski

A distinguished Chinese immunolo-
gist, Cao Xuetao, has been cleared 
of significant wrongdoing, more 
than a year after the government 
launched an investigation to review 

63 manuscripts he co-authored that contained 

suspected problematic images. The investigat-
ing committee found that none of the papers 
contained plagiarized or fabricated data, but 
that some had images that had been “misused”, 
which “reflected a lack of rigorous laboratory 
management”. Cao must now correct those 
papers and has been barred from applying for 
grants or recruiting students for a year.

But Cao Xuetao will face ramifications for  
‘misused’ images found in his group’s papers.

FAMED CHINESE 
SCIENTIST CLEARED OF 
PLAGIARISM AND FRAUD

20 | Nature | Vol 590 | 4 February 2021

News in focus

©
 
2021

 
Springer

 
Nature

 
Limited.

 
All

 
rights

 
reserved. ©

 
2021

 
Springer

 
Nature

 
Limited.

 
All

 
rights

 
reserved.



Research leaders in China have been crack-
ing down on problematic research for several 
years, following ongoing issues with plagia-
rism and research misconduct. Cao, now the 
president of Nankai University in Tianjin, 
China, and a prominent voice for strengthen-
ing research integrity in the country, is among 
the most high-profile scientists to be investi-
gated. The papers in question were published 
before he became university president.

The investigating committee, comprising 
representatives from the ministries of science 
and education, and several other government 
agencies, published a summary of its conclu-
sions online on 21 January. However, it gave 
few details about the investigation, including 
how many of Cao’s papers contained misused 
images. Several scientists contacted by Nature 
criticized this lack of transparency; others dis-
agreed with the committee’s findings.

“It is astonishing that [the committee] 
concluded that no fraud had been commit-
ted in any of these cases,” says Elisabeth Bik, a 
microbiologist based in the San Francisco Bay 
Area, California, who first raised issues about 
Cao’s papers in November 2019, triggering the 
investigation. Bik devotes her time to spotting 
problematic images in scientific papers.

Bik says that in some of Cao’s papers, the 
same images have been used to represent dif-
ferent experiments, which could have been 
accidental. “That is sloppy, but does not neces-
sarily mean it was done intentionally,” she says. 
But other papers contain images with unnatu-
rally repetitive elements. “I cannot think of any 
technical reason or failure to correctly label 
images that could explain those repeats,” she 
says. “The images appear to be altered.”

Huang Futao, who studies higher education 
at Hiroshima University in Japan, says Cao 
should now explain why there are so many 
problematic images in his papers, and what 
measures he will take to prevent similar prob-
lems in the future.

Gruelling investigation
Cao says the investigation was gruelling. He 
and his colleagues gave the investigation 
1,500 pages of material, some stretching back 
more than 15 years, including repeated experi-
ments and new data that have been submitted 
for publication. Cao says he was correspond-
ing author on 54 of the papers investigated, 
and that 35 contained unintentional errors 
resulting in image misuse. He blames the lack 
of “unified definitions and journal policies 
regarding image processing” 10–15 years ago, 
when the problematic papers were published. 
“What are classified as ‘errors’ today might not 
be considered errors back then but instead, 
acceptable practices,” he says. Cao did not 
respond to Bik’s suggestion that some images 
looked intentionally altered.

In November 2019, Bik raised concerns 
on the academic discussion forum PubPeer 

about problematic images in dozens of papers 
written by Cao and his group. Several other 
people, mostly anonymous, raised similar 
issues in other papers from the group. At the 
time, Cao said his lab would investigate the 
issues raised and was confident they did not 
alter the paper’s conclusions. Some of Cao’s 
co-authors replied on PubPeer that some mis-
takes were honest errors, such as images being 
mislabelled.

As a result of the investigation, the commit-
tee ordered Cao to respond to the concerns in 

the papers in question and carry out correc-
tions. According to a Nature analysis, 19 have 
been corrected and 3 have been withdrawn 
since Bik first flagged the papers. Cao has also 
been prevented from applying for national 
science and technology projects, and from 
acting as a scientific expert in any activities 
using government funds.

Cao says he will improve data-archiving 
and image-processing procedures in his lab. 
“We’re confident that with more stringent and 
updated data management and education, 
we’ll continue to make positive contributions 
to the advancement of human health and dis-
ease research,” he says.

Bik says that the most important upshot of 
the investigation is the committee’s instruc-
tion to Cao to retract or correct the papers 
in question — but she is concerned that more 
papers have still not been retracted.

Sun Ping, a former research-integrity officer 
at China’s science ministry who now consults 
on research integrity at Siyidi International 
Education Consulting and Service in Beijing, 
would like the committee to make details of 
its investigation public. “If the investigation 
report can be made public, the interested 
readers will make their own judgements,” 
says Sun.

Others investigated
The committee also released its findings on 
several other researchers’ papers that had 
been flagged for problematic images. It found 
no evidence of fraud in papers by Li Hongliang, 
a cardiovascular researcher and dean of the 
School of Basic Medical Sciences at Wuhan 
University in China, but did identify misuse 
of images that “reflected the lack of rigorous 
processing of experimental data”. Li will face 
the same penalties as Cao, but they will last 
for two years.

The committee also found no evidence of 
fraud in papers by Geng Meiyu, a pharma-
cologist at the Shanghai Institute of Materia 
Medica, China, who gained fame with a contro-
versial and contested finding that suggested 
a seaweed extract can slow decline in people 
with Alzheimer’s disease, but reprimanded her 
for incorrect use of images in papers. Nor did 
it find evidence of fraud in papers by Pei Gang, 
a molecular biologist at the Shanghai Institute 
of Biochemistry and Cell Biology, China, and 
by Rao Yi, a neuroscientist at Capital Medical 
University in Beijing.

Li, Geng and Rao did not respond to requests 
for comment on the committee’s findings. Pei 
says the investigation into his papers was a 
waste of resources. “I still want to know what 
the evidence was that started this,” he says.

Immunologist Cao Xuetao has been barred from applying for grants for a year.

V
C

G
/G

ET
T

Y

“I cannot think of any 
technical reason or failure to 
correctly label images that 
could explain those repeats.”

Nature | Vol 590 | 4 February 2021 | 21

©
 
2021

 
Springer

 
Nature

 
Limited.

 
All

 
rights

 
reserved. ©

 
2021

 
Springer

 
Nature

 
Limited.

 
All

 
rights

 
reserved.


